17.42 - Min dag i Luleå

Kom fram till Luleå, gick lite på stan, käkade mat på "Matstället" (dom andra åt pizza, jag tog en kycklingsallad för att vara lite nyttig. BIG MISTAKE, läs nedan), gick lite mer på stan. Åkte sedan till Hampes lägenhet på Porsön började må illa. Resten av min kväll såg ungefär ut på detta sätt:


Pratade med min moster som kom fram till att det måste vara detta:
"Staphylococcus aureus
Finns på huden i öronen och näsan. Livsmedel som hanterats med förorenade händer, exempelvis kycklingsallad, skalade kokta ägg, pizza och kebab. Orsaken är oftast livsmedel som förorenats av smutsiga händer och förvarats i för hög temperatur. Giftet som bildas av stafylokockerna tål upphettning, varför kokning eller stekning inte gör förorenade livsmedel ätliga. Förebygg genom att ha en noggrann handhygien och korrekt kylförvaring. Handskas inte med mat om du har det minsta lilla sår på händerna utan att i så fall skydda dig med t ex handskar. När man drabbas av stafylokocker tror man ofta att man kommer att dö vilket också förekommit, svåra smärtor, häftiga kräkningar och diarréer uppstår. Insjuknandet är snabbt från ½ - 9 timmar. Normalt sker tillfrisknandet inom 3 dygn."


Jamen vilken trevlig lördagkväll! Visst??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0